Historien om HTPS
Et årti med dannelse og mangfoldighed:
Høje-Taastrup Privatskole markerer 10 år
Efter en ihærdig indsats fra initiativtagende forældre, med visionen om at oprette en privatskole som et alternativ til folkeskolen, hvor fokus er den enkelte elevs dannelse og uddannelse, blev oprettelsen af Høje-Taastrup Privatskole en realitet d. 22. august 2013.
HTPS er fyldt 10 år i august 2023.
I alle disse år har vi som skole formået at forberede skolens elever til at kunne begå sig i et demokratisk og foranderlig samfund med et mangfoldigt og medborgerskabsånd. Dette sker igennem en god skoledag med faglighed og kreativitet sammen med relationskompetente lærer, pædagoger og ledelse.
Vores fokuspunkter
SKOLENS MILJØ
Skolen søger at skabe et skolemiljø i faste og trygge rammer, hvor lærerstaben, skolens ledelse og øvrige medarbejdere, elever og forældrekreds udviser gensidig respekt og samarbejder om at skabe de bedst mulige betingelser for en god skolegang.
FORÆLDRE-SAMARBEJDE
Skole/hjem-samarbejdet er vigtigt for, at eleverne oplever en helhed i hverdagen. Der afholdes et forældremøde og to forældrekonsultationer årligt for alle. Ved faglige, personlige eller sociale problemer indkaldes forældrene til samtale efter behov. Skolen lægger vægt på at tage udgangspunkt i den enkelte elevs kulturelle baggrund og retten til at være forskellig respekteres og underbygges.
SOCIAL KOMPETENCE OG ANSVAR
Eleverne skal opnå social kompetence, så de kan begå sig i det danske samfund. Elever skal lære at vise ansvarlighed både over for sig selv og deres omgivelser.
FAGLIGE KUNDSKABER
HTPS vil styrke elevernes faglige kundskaber, specielt indenfor de boglige fag. Der lægges vægt på en ekstra indsats inden for fagene dansk, engelsk og matematik
RESPEKT OG DEMOKRATI
Eleverne på skolen skal udvise respekt for kultur- og meningsforskelle, så eleverne lærer at respektere egen samt andres religion, kultur og holdninger. Eleverne skal undervises i demokrati og åndsfrihed, ligesom dagligdagen skal indeholde elementer af dette. Skolen skal generelt afspejle samfundet uden for skolen. Dog skal der være plads til mindre forskelle.
AFGANGSELEVER
Eleverne skal opnå social kompetence, så de kan begå sig i det danske samfund. Elever skal lære at vise ansvarlighed både over for sig selv og deres omgivelser.